Ile kosztuje utrzymanie roweru?

Co prawda rower jest niezwykle ekonomicznym środkiem transportu, ale jeżeli chcemy dbać o to, aby służył nam jak najdłużej, trzeba regularnie inwestować w przegląd i naprawiać usterki. Wydatki na ten środek transportu nie kończą się więc na jego kupnie. Ile trzeba rocznie wydać na utrzymanie roweru? Sprawdzamy!

Ceny rowerów są niezwykle zróżnicowane. Możemy kupić najprostszy model, z aluminiową ramą i bez przerzutek nawet za kilkaset złotych, dobrze wyposażony rower MTB, który sprawdzi się na weekendowych wycieczkach w lesie za 2-3 tys. zł albo profesjonalny model, wyprodukowany z najbardziej zaawansowanych technologicznie materiałów za min. 10 tys. zł. Im droższy model na starcie, tym więcej będzie kosztowało nas jego utrzymanie, choćby ze względu na to, że części zamienne są kosztowne. Jednak jeżeli zainwestujemy w porządny model, sprawdzonej firmy, to posłuży nam na dłużej i naprawy mogą nie być konieczne.

Koszty utrzymania roweru zależą również od jego eksploatacji. Jeżeli poruszamy się miejskim jednośladem tylko po chodnikach to jest on o wiele mniej narażony na uszkodzenia niż rower górski, którym pokonujemy nierówne leśne ścieżki.

Ceny usług rowerowych są uzależnione także od naszego miejsca zamieszkania. W specjalistycznych serwisach w dużych miastach na pewno będzie drożej niż w lokalnych zakładach w mniejszych miastach. Oczywiście nie oznacza to, że w tym drugim przypadku poziom wykonania usługi będzie niższy. Wiele zależy od umiejętności serwisanta.

Przegląd roweru – na czym polega?

Tak jak raz do roku zawozimy samochód na przegląd, podobnie powinniśmy robić z rowerem. Najlepiej wybrać się do serwisu przed rozpoczęciem sezonu, czyli wczesną wiosną, aby sprawdzić: czy dętki nie są przebite, czy koła są odpowiednio wycentrowane, czy hamulce się nie starły. Sezonowy przegląd jednośladu kosztuje od 190 – 280 zł. To warto powierzyć specjalistom, ale jeśli chcemy zaoszczędzić, to część czynności przygotowawczych do sezonu możemy wykonać w domu. Wtedy poniesiemy koszty tylko środków czyszczących i konserwujących, takich jak szmatka, woda, benzyna i smar w sprayu. Takie wydatki nie powinny wynieść nas więcej niż 30 zł.

Na początku trzeba wyczyścić cały rower z kurzu i zaschniętego błota szmatką zanurzaną w czystej wodzie. Następnie powinniśmy wyczyścić łańcuch. Najłatwiej zrobić to benzyną ekstrakcyjną, bo zaschnięty smar można w ten sposób szybko usunąć. Później łańcuch trzeba nasmarować, korzystając ze smaru. Najwygodniejszą formą aplikacji tego preparatu jest spray.

Na koniec trzeba dopompować koła specjalną pompką rowerową. Kosztuje ona w granicach 30 – 50 zł. Jest to jednak jednorazowy wydatek, a sama pompka posłuży nam na lata.

Koszt napraw roweru

Jeśli podczas przeglądu okazało, że część naszego pojazdu jest niesprawna, to podczas wizyty w serwisie trzeba będzie głębiej sięgnąć do kieszeni. Naprawa manetki kosztuje 30 – 50 zł, dętki lub opony 20 – 30 zł, regulacja przerzutek podobnie. Centrowanie kół to wydatek rzędu 26 – 36 zł, wymiana łańcucha albo linki hamulcowej 20 – 30 zł. Najdroższa z podstawowych usług jest wymiana piasty koła i jej cena to ok. 50 zł.

Warto jednak wydać te pieniądze, bo niesprawny rower może być przyczyną wypadku. A na własnym bezpieczeństwie lepiej nie oszczędzać.

Źródło: https://kb.pl/porady/cennik-serwisow-rowerowych-sprawdz-aktualne-ceny-uslug-w-calej-polsce/